Overskrift

Du kan som lærer eller pædagog stå i en situation, hvor det for udefrakommende ser totalt kaotisk ud. Børn løber rundt, der er larm og mange aktiviteter i gang. Du er helt rolig inden i og har styr på, hvad der foregår og hvor du skal hen i forhold til din rolle som gruppeleder. En anden dag er du i en situation, hvor der er ro på børneflokken og set udefra virker det som om der er styr på det hele. Men den følelse du har af situationen er kaotisk. Du har for mange bolde i luften til at kunne gribe dem.

Fra kaos til kontrol giver den enkelte lærer og pædagog redskaber til, hvordan de kan vende en belastende situation og opleve at komme tilbage i flow. Her er redskaber til hele teamet, til arbejdet med børnegrupper, det enkelte barn/den unge og det tværfaglige arbejde med forældrene. Bogen har også redskaber til ledelsen, så de kan støtte op om de redskaber, der implementeres i praksis.

Materialet kan anvendes af daginstitutioner og skoler, læseprøve på bogen findes HER

Bogen og mine kurser er praksisnære og du får mulighed for at forandre små ting i hverdagen, der kan implementeres med det samme.

For mere information kontakt mig på telefon 2489 5676

 

 

 

Læs anmeldelsen fra Folkeskolen her

 I lektørudtalelsen fra bogen står der:

Kort om bogen
Når kaos skal ændres til kontrol, skal der arbejdes med positive relationer. Med udgangspunkt i 24 styrker giver bogen konkrete redskaber, som kan anvendes blandt de voksne og i arbejdet mellem børn og unge. For medarbejdere og ledelse i daginstitutioner og grundskole

 

Beskrivelse
Bogens første kapitel giver den teoretiske baggrund for metoden. Her redegøres for den tredelte hjerne. Det handler om at reducere belastningen i den voksnes og børnenes hverdag. "Smut din mandel, og giv din søhest mad," betyder sænk alarmberedskabet i amygdala, og giv hippocampus positive oplevelser. Bogens næste fire kapitler beskriver, giver eksempler og redskaber til, hvordan der kan arbejdes på teamniveau, i børnegrupper, i grupper med unge, og hvordan samarbejdet med forældrene kan foregå. Til hvert kapitel er der et afsnit om, hvordan ledelsen kan agere. Et vigtigt omdrejningspunkt i alle eksempler og redskaber er: at se, møde og forstå. På forlagets og forfatterens hjemmesider kan der hentes arbejdsark til bogen

 

Vurdering
En bog der taler til både pædagog, lærer og leder. Den anvendte teori omsættes til redskaber, der er direkte anvendelige og omsættelige. Det er tydeligt, at forfatteren ved, hvad hun taler om. De praksisnære beskrivelser, omtalen af børn og voksne peger på stor erfaring. Mange kan få glæde af bogens metoder

 

Andre bøger om samme emne/genre
Gry Bastiansen har også udgivet Positiv psykologi og styrketræning og Børn med eksplosiv adfærd, der sætter fokus på de 24 styrker.

 

Til bibliotekaren
Anbefales indkøbt til folkebiblioteker, PLC og daginstitutioner